Tervetuloa!

Olen Mervi Tolvanen ja olen kiinnostunut
tablet-laitteiden hyödyntämisestä
varhaiskasvatuksessa.

Lisätietoja minusta

Teoriaa

Teoriaosiossa pohditaan pedagogisesta näkökulmasta,
kuinka tablet-laite soveltuu varhaiskasvatukseen.

Katso lisää

Blogi

Blogissani kerron omia kokemuksia ja
havaintoja tabletin käytöstä lasten kanssa.

Katso blogiani

Mobiilileikkejä

Mobiilileikkeihin olen koonnut mielenkiintoisia
ja uudenlaisia leikki-ideoita lapsille
hyödyntäen tablet-laitteita.

Mobiilileikeistä lisää

Koulutusta

Tästä osiosta löydät lisää tietoa koulutuksista
ja tapahtumista.

Katso lisää

Hyvä renki, huono isäntä

Comments are closed

Kävin haastattelemassa 21.5.2018 psykologi Erja Välisalo-Leinosta KYSin foniatrian poliklinikalla. Hän osaa suositella asiakasperheille hyviä sovelluksia, jotka tukevat lapsen kielellistä kehitystä. Erja suosii laitteiden ja välineiden monipuolista käyttöä: saman asian voi tehdä esimerkiksi tietokoneella, tabletilla tai arjessa oikeilla esineillä / tavaroilla. Tärkeää on pitää mielessä kysymykset: ”Mitä lapsi tarvitsee? Mistä 3-4-vuotias hyötyy, entä 6-vuotias? Mistä hän kiinnostuu?” Esimerkkinä psykologi kertoo, kuinka mielenkiintoinen sovellus auttoi saamaan lapsen mukaan vuorovaikutukseen kahdenkeskisessä tilanteessa. Pitää kuitenkin muistaa, että yhden tablet-laitteen ääreen ei mahdu kerralla montaa lasta. Vielä enempi vuorovaikutusta syntyy isommassa ryhmässä oikean pelin äärellä.

Teknisten laitteiden käyttöönotto ei siis tarkoita esimerkiksi perinteisistä lautapeleistä ja oikeista kuvista luopumista. Digitaalinen maailma laajentaa, nopeuttaa ja helpottaa esimerkiksi kuvien kanssa toimimista. Kuvat ovat tärkeitä etenkin kielihäiriöisille lapsille, sillä ne toimivat kerronnan apuna ja ymmärtämisen tukena. Lapsi hyötyy jo pelkästään valokuvien ottamisesta, sillä joillekin lapsille se voi olla ainoa tapa kommunikoida. Yksi hyvä iPadille suunniteltu sovellus kommunikoinnin tueksi on MOI. Tästä lisää myöhemmin toisessa blogitekstissä.

Erja Välisalo-Leinonen pitää tärkeänä, että levitetään tietoa hyvistä sovelluksista ja käytänteistä. Sovellusten valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Esimerkiksi alle kouluikäiselle suomenkieliselle lapselle, jolla on kielellisiä vaikeuksia, kannattaa ehdottomasti valita suomenkielinen sovellus. On jopa käynyt niin, että englanninkieliset sovellukset ovat häirinneet lapsen puheen kehitystä; lapsi saattaa luetella värejä englanniksi, mutta ei osaakaan nimetä niitä suomeksi. Monille nuorille puolestaan englannin kielen sanastoa on tarttunut mieleen juuri mieluisten pelien avulla. Maahanmuuttajalapsille esimerkiksi Pikku Kakkosen sovellukset ovat olleet hyviä suomen kielen opettajia.

Aikuisten olisi hyvä olla tietoinen lasten pelaamista peleistä ja katsomista ohjelmista. Se on nimittäin yksi avain lapsen ymmärtämiseen jo ihan puhetasolla. Esimerkiksi epäselvästä puheesta pystyy paremmin arvaamaan oikeat sanat, kun tietää lapsen lempihahmot. Lopuksi psykologi muistuttaa, että illalla kaikki tekniset laitteet on hyvä sulkea hyvissä ajoin, koska aivot eivät muuten pääse levolle. Laitteet aktivoivat ja kuormittavat silmiä ja päätä, joten riittävä rauhoittumisaika on tarpeen niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin. Ipad on hyvä renki, mutta huono isäntä.